Szkolny Serwis Geograficzny

Tematy prac I etapu XXXIX Olimpiady Geograficznej

Temat A
Wytyczne do wykonania pracy
1.Wyszukaj w Twoim regionie lub w regionie gdzie spędzasz wakacje efektowny, ciekawie położony obiekt (lub grupę) geologiczny lub morfologiczny (przyrody nieożywionej) o walorach estetycznych i poznawczych.
2.Wykonaj topograficzny szkic lokalizujący wybrany obiekt. Do tego celu możesz wykorzystać podkład topograficzny i uzupełnić go dodatkowymi informacjami.
3.Dokonaj opisu i charakterystyki wybranego obiektu. Do sporządzenia charakterystyki wykorzystaj wyniki przeprowadzonych osobiście obserwacji, pomiarów, wywiadów itp. Koniecznie dołącz informacje o stosowanych metodach badawczych. Sporządź dokumentację obiektów przyrody nieożywionej (szkice, profile, przekroje, rysunki, fotografie lub wykresy).
4.Przedstaw walory wybranego obiektu dokonując jego oceny w kategoriach wizualnych (estetycznych), poznawczych, dydaktycznych i naukowych. Określ znaczenie obiektu dla poszerzania i popularyzowania wiedzy z dziedziny nauk o Ziemi w skali lokalnej, regionalnej i światowej.
5.Dokonaj oceny stanu dostępności i zagospodarowania obiektu dla potrzeb ruchu turystycznego. Określ zakres i celowość działań niezbędnych dla udostępnienia obiektu dla turystów, uwzględniając wygodę i bezpieczeństwo turystów, jak i ochronę obiektu przed zagrożeniami wynikającymi z udostępnienia. Oceń możliwości ich realizacji (lub uzasadnij celowość pozostawienia obszaru w obecnym stanie).
6.Zaproponuj formy popularyzacji wybranego obiektu (tablica, informatory, przewodniki, Internet) i znaczenia spopularyzowanego obiektu dla społeczności lokalnej.
7.Oceń możliwości podniesienia atrakcyjności i zwiększenia ruchu turystycznego na wybranym obszarze poprzez propozycje zagospodarowania i udostępnienia wybranego obiektu geologicznego (morfologicznego).
8.Oceń jak zwiększenie ruchu turystycznego na wybranym obszarze wpłynie na środowisko przyrodnicze i rozwój gospodarczy wybranego regionu.
9.Nadaj swojej pracy odpowiedni tytuł, uwzględniający specyfikę wybranego obiektu.
Kryteria oceny _pracy
A.Trafność wyboru obiektu oraz sformułowania tematu (10 punktów)
B.Zakres spostrzeżeń, wnikliwość opisu i poprawność merytoryczna analizy (15 punktów)
C.Umiejętność i prawidłowość wykonania szkicu sytuacyjnego (10 punktów)
D.Oryginalność propozycji i możliwość jej realizacji (20 punktów)
E.Zakres oraz poprawność dokumentacji graficznej poza szkicem sytuacyjnym (20 punktów)
F.Formalna strona opracowania: poprawność językowa i ortograficzna, umiejętność zestawiania źródeł, przypisy, konstrukcja opracowania (20 punktów)
G.Walory dodatkowe pracy według oceny nauczyciela/jurora (5 punktów)

Wytyczne do wykonania pracy
1.Wybierz gospodarstwo rolne położone w Twoim województwie, które od kilku lat świadczy usługi turystyczne.
2.Scharakteryzuj gospodarstwo na tle gminy uwzględniając: lokalizację w odniesieniu do sieci drogowej, walory przyrodnicze, bazę noclegową (liczbę miejsc noclegowych udostępnianych turystom, standard i wyposażenie pomieszczeń oraz ich dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych i dzieci, dostęp do: łazienki, internetu, itp.).
3.Opisz ofertę turystyczną świadczoną przez gospodarstwo (m.in. uwzględnij formy noclegów, charakter wyżywienia, w tym wykorzystanie produktów pochodzących z gospodarstwa, możliwość poznania pracy w gospodarstwie, uczestniczenia w opiece nad zwierzętami; możliwość uprawiania sportów wodnych, jazdy konnej, wędkowania, itp.) oraz jej reklamę (np. na targach turystycznych, stronie internetowej, poprzez własne materiały reklamowe, itp.).
4.Oceń atrakcyjność oferty agroturystycznej w kontekście walorów przyrodniczych i kulturowych gminy. W tym celu wykorzystaj źródła literaturowe i internetowe oraz opinie właścicieli i turystów, a także własne spostrzeżenia.
5.Opisz wykorzystanie oferty turystyczne (określ liczbę turystów, scharakteryzuj strukturę wiekową, długość pobytu, sezonowość ruchu, itd.).
6.Przedstaw własne propozycje dotyczące modernizacji gospodarstwa i rozszerzenia oferty turystycznej oraz potencjalne skutki ekonomiczne i środowiskowe tych zmian.
7.Wykonaj odpowiednią dokumentację (mapy, szkice, wykresy, tabele, fotografie, itp.).
8.Nadaj swojej pracy odpowiedni tytuł, uwzględniający specyfikę wybranego gospodarstwa agroturystycznego.
Kryteria oceny pracy
A.Trafność wyboru gospodarstwa i sformułowania tematu (10 punktów)
B.Umiejętność doboru kryteriów charakterystyki gospodarstwa i oferty agroturystycznej (10 punktów)
C.Wnikliwość opisu oraz poprawność merytoryczna analizy i oceny oferty agroturystycznej i jej reklamy (20 punktów)
D.Oryginalność propozycji uatrakcyjnienia oferty agroturystycznej oraz celowość i możliwość realizacji tych działań (15 punktów)
E.Zakres oraz poprawność dokumentacji statystycznej i graficznej (20 punktów)
F.Formalna strona opracowania: poprawność językowa i ortograficzna, umiejętność zestawiania źródeł, przypisy, konstrukcja opracowania (20 punktów)
G.Walory dodatkowe pracy według oceny nauczyciela/jurora (5 punktów)
 
Wytyczne do wykonania pracy
1.Na podstawie dostępnych danych statystycznych scharakteryzuj polską rodzinę. W opracowaniu uwzględnij m.in. informacje dotyczące rodziców (m.in. wiek, wykształcenie, miejsce pracy wg sektorów gospodarki, czas pracy, dojazd do pracy - środek lokomocji i czas dojazdu, mobilność zawodową, udział w doskonaleniu zawodowym) oraz dzieci (liczbę, wiek, typ szkoły lub miejsce pracy wg sektorów gospodarki, dojazd do szkoły, itp.).
2.Wybierz 30-40 uczniów Twojej szkoły (próba losowa lub celowa).
3.Opracuj kwestionariusz zawierający pytania dotyczące rodzin wybranych uczniów. Zakres pytań powinien pozwolić na zebranie danych analogicznych pod względem treści do materiału zgromadzonego w toku pracy z materiałem statystycznym (por. punkt 1). Zadbaj o jasność pytań i stosowną formę. Pytania konstruuj jako otwarte lub zamknięte (tj. zawierające 3-5 wariantów odpowiedzi). Zrezygnuj z tzw. pytań drażliwych - o wyznanie, światopogląd polityczny, wysokość dochodów, stan zdrowia itp. Ponadto, dopilnuj aby kwestionariusz zawierał informacje dla respondentów dotyczące celowości badania oraz ich charakteru. Pamiętaj o potrzebie uzyskania zgody dyrekcji szkoły oraz konieczności zapewnienia aminowości badanym.
4.Przeprowadź badania ankietowe i opracuj wyniki.
5.Dokonaj porównania modelu rodziny ucznia twojej szkoły z modelem statystycznej polskiej rodziny i sformułuj stosowne wnioski.
6.Wykonaj odpowiednią dokumentację (mapy, szkice, wykresy, tabele, fotografie, itp.).
7.Nadaj swojej pracy odpowiedni tytuł, uwzględniający specyfikę podjętej problematyki oraz charakter wybranej próby badawczej.
Kryteria oceny _pracy
A.Trafność wyboru grupy badawczej i sformułowania tematu (10 punktów)
B.Umiejętność doboru kryteriów charakterystyki rodziny - konstrukcji narzędzia badawczego (10 punktów)
C.Wnikliwość opisu oraz poprawność merytoryczna analizy modeli rodziny (20 punktów)
D.Oryginalność charakterystyki porównawczej i formułowania wniosków (15 punktów)
E.Zakres oraz poprawność dokumentacji statystycznej i graficznej (20 punktów)
F.Formalna strona opracowania: poprawność językowa i ortograficzna, umiejętność zestawiania źródeł, przypisy, konstrukcja opracowania (20 punktów)
G.Walory dodatkowe pracy według oceny nauczyciela/jurora (5 punktów)

Wytyczne do wykonania pracy
1.Przeanalizuj definicję katastrofy naturalnej zawartą w art. 3Ustawy o stanie klęski żywiołowejz dnia 18 kwietnia 2002 r. (patrz niżej). Dokonaj wyboru powiatu, który będzie Twoim terenem badań. Wymień rodzaje katastrof naturalnych, których wystąpienie jest prawdopodobne w tym powiecie i krótko wyjaśnij przyczyny możliwości ich wystąpienia.
2.Wybierz jeden z wymienionych rodzajów katastrof naturalnych, dla którego zostanie wykonana dokładniejsza analiza zgodnie ze wskazówkami.
3.Wykonaj analizę naturalnych i antropogenicznych komponentów środowiska w badanym powiecie, które mogą wpływać na występowanie wybranej przez Ciebie katastrofy naturalnej (np. budowa geologiczna, rzeźba terenu, uwarunkowania klimatyczne, hydrologiczne, glebowe, fauna, flora, uwarunkowania ludnościowe, zagospodarowanie terenu, itp.). Analizę uzupełnij o przykłady uzyskane w trakcie własnych badań terenowych. Określ zależności między komponentami środowiska a występowaniem wybranego rodzaju katastrofy naturalnej. Przedstaw wyniki analizy w formie graficznej.
4.Na podstawie badań terenowych, materiałów archiwalnych, wywiadów, aktów prawnych (np.Ustawa o zarządzaniu kryzysowymz dnia z dnia 26 kwietnia 2007 r., powiatowe plany reagowania kryzysowego), itp., opisz działania podejmowane obecnie w zakresie zapobiegania danej katastrofy naturalnej, analizy ryzyka jej wystąpienia oraz przygotowania na jej wystąpienie. Wymień instytucje odpowiedzialne za te działania. Opis uzupełnij o przykłady uzyskane w trakcie badań terenowych i - jeżeli to możliwe - przedstaw go również w formie graficznej.
5.Odpowiedz na pytanie, w jakim stopniu Twoje spostrzeżenia i wnioski pokrywają się z analizami instytucji wymieniowymi w p. 4. Przedstaw propozycję udoskonalenia działań opisanych w p. 4.
6.We wnioskach wyjaśnij, na podstawie przeprowadzonych w powiecie badań, w jaki sposób geografia jako nauka może zostać wykorzystana w dziedzinie zarządzania kryzysowego w przypadku katastrof naturalnych.
Uwaga!
Zadanie nie polega na przedstawieniu konkretnej katastrofy naturalnej, lecz analizie
uwarunkowań występowania potencjalnej katastrofy naturalnej w wybranym powiecie.
W uzasadnionych przypadkach, konkretny przypadek katastrofy naturalnej w wybranym
powiecie może zostać wykorzystany jako przykład.

 

Kryteria oceny pracy

A.Trafność wyboru katastrofy naturalnej i sformułowania tematu (10 punktów)

B.Wnikliwość opisu i poprawność merytoryczna analizy komponentów środowiska (15 punktów)

C.Umiejętność wskazywania zależności między uwarunkowaniami środowiskowymi a występowaniem katastrofy naturalnej (15 punktów)

D.Oryginalność propozycji udoskonalania działań podejmowanych w zakresie zapobiegania katastrofy oraz celowość i możliwość realizacji tych działań (15 punktów)

E.Zakres oraz poprawność dokumentacji statystycznej i graficznej (20 punktów)

F.Formalna strona opracowania: poprawność językowa i ortograficzna, umiejętność zestawiania źródeł, przypisy, konstrukcja opracowania (20 punktów)

G.Walory dodatkowe pracy według oceny nauczyciela/jurora (5 punktów)

Definicja katastrofy naturalnej na podstawie art. 3Ustawy o stanie klęski żywiołowejz dnia 18 kwietnia 2002 r.:

Katastrofa naturalna- zdarzenie związane z działaniem sił natury, w szczególności wyładowania atmosferyczne, wstrząsy sejsmiczne, silne wiatry, intensywne opady atmosferyczne, długotrwałe występowanie ekstremalnych temperatur, osuwiska ziemi, pożary, susze, powodzie, zjawiska lodowe na rzekach i morzu oraz jeziorach i zbiornikach wodnych, masowe występowanie szkodników, chorób roślin lub zwierząt albo chorób zakaźnych ludzi albo też działanie innego żywiołu.

23.04.2012



Ocena: 0 głosów Aktualna ocena: 0